Erişilebilirlik Butonu
Kapat
TSE
İzmir Büyükşehir Belediyesi resmi facebook hesabı İzmir Büyükşehir Belediyesi resmi twitter hesabı İzmir Büyükşehir Belediyesi resmi instagram hesabı İzmir Büyükşehir Belediyesi Rss WhatsApp
İzmir Büyükşehir Belediyesi Resmi Logosu

Sağ Menü

26° hava durumu ikonu

Projeler Sayfası

Sayfa İçeriği

Sayfa İçeriği

Tramvay Kısa Sürede Yaşamımızda Yer Edindi

Twitterde paylaş Facebook'ta paylaş WhatsApp'ta paylaş
PAYLAŞ

İzmir Tramvayı kısa sürede İzmirlilerin yaşamında büyük yer edindi. 2017 yılının Nisan ayında seferlere başlayan Karşıyaka Tramvayı ile geçtiğimiz 2018 yılı Mart ayında hizmete giren Konak Tramvayı'nın taşıdığı toplam yolcu sayısı 2021 yılının ilik aylarında 50 milyonu aştı.  Konak Tramvayı'ndaki günlük yolcu sayısı 125 bini geçti.  Karşıyaka Tramvayı'nda da yolcu sayısı günlük 40 bine ulaşıyor.

Karşıyaka tramvayı
 

Alaybey-Karşıyaka-Mavişehir arasındaki 8.85 kilometrelik güzergah üzerinde 14 durak ve 17 araçlı tramvay hattında Nisan 2015'te başlayan çalışmaların tamamlanmasının ardından ilk deneme seferleri Aralık 2016'da başladı. Karşıyaka Tramvayı, ön işletim sürecinin tamamlanmasıyla birlikte 1 Temmuz 2017'de  duraklardan 10 dakikada bir geçecek şekilde ulaşım ağına katıldı.
 
Alaybey - Karşıyaka İskele arası tek hat olarak, Karşıyaka İskele-Suat Taşer açık hava tiyatrosu arası gidiş-geliş şeklinde çift hat olarak, Suat Taşer Açık Hava Tiyatrosu-Bostanlı Köprüsü arası kara ve deniz tarafı olmak üzere iki ayrı hat olarak ilerleyen güzergah, Bostanlı Köprüsünde hatlar birleşerek çift hat olarak İsmail Sivri Sokak, Şehit Cengiz Topel Caddesi, Selçuk Yaşar Sokak ve Caher Dudayev Bulvarı’nı takip ederek İzban Çiğli Depo tesisleri yanından geçerek Ataşehir durağında son buluyor.
 
Konak Tramvayı
 
F.Altay Meydanı – Konak – Halkapınar arasında çift hat 25.2 kilometre uzunluğunda 19 durak ve 21 araçlı tramvay hattında ray döşeme çalışmaları Kasım 2015'de başladı, Ocak 2018 sonunda çalışmalar tamamlandı. 
Konak Tramvayında yolculu on işletme çalışmaları 24 Mart 2018'de başladı. 

F.Altay Meydanından başlayan hat Mustafa Kemal Sahil Bulvarı’nda kara ve deniz tarafı olmak üzere iki ayrı hat olarak sahil boyunca devam ediyor ve Küçükyalı'da birleşiyor. Bu noktadan  sonra deniz tarafında çift hat olarak Konak Meydanına ulaşarak, Cumhuriyet Bulvarının Alsancak gidiş yönüne doğru en sol şeritten Gazi Bulvarına varıyor. Gazi Bulvarı’na çift hat olarak dönen güzergah burada bulunan çınar ağaçlarına zarar vermeden çınar ağaçlarının arasında ilerleyerek, Şair Eşref Bulvarı’na  erişiyor.  Şair Eşref Bulvarı orta refüjdeki dut ağaçlarının korunması amacıyla değiştirilen projeye göre tramvay hattı burada gidiş ve geliş olmak üzere ikiye ayrılıyor.

Hat, Alsancak camii önünde tekrar birleşerek Ali Çetinkaya Bulvarı’na oradan Atatürk Kapalı Spor Salonu önünden Ziya Gökalp Bulvarı’na varıyor.  Vahap Özaltay Meydanı’na kadar bu şekilde devam edeh hat, Alsancak Garı yakınında tekrar ayrılarak gidiş istikameti Şehitler Caddesinden, geliş istikameti Liman Caddesinden olacak şekilde Halkapınar Tramvay Depo Alanı’nda son buluyor.
 
İzmir Tramvayında Yapım Süreci
 
Tramvay Sistemi, İzmir Ana Ulaşım Planında öngörülerek dört bölgede yapılması planlandı. Metro sistemini tamamlayıcı nitelikte uygulamaya alınan  Konak Tramvayı  ile Karşıyaka Tramvay hattının yapımı ile bu iki hatta çalışacak toplam 38 araç ve yedek parçalarının temini için ihale Şubat 2014'te gerçekleşti.  
Bu ihaleye yapılan itirazın KİK (Kamu İhale Kurumu) tarafından reddedilmesinin ardından önü açılan iki proje için birinci  avantajlı firma olan Gülermak Ağır San. İnş. Ve Taah. A.Ş ile sözleşme imzalanarak yer teslimi yapılarak çalışmalara başlanmıştı. 
Proje için  Dünya Bankası’nın alt kuruluşu olan IFC (Uluslararası Finans Kuruluşu), AFD (Fransız Kalkınma Ajansı), ve MİGA (Çok Taraflı Garanti Kurumu) garantili ING Bank ile toplam 165 Milyon Euro'luk kredi anlaşması imzalanmıştıı.  

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Konak ve Karşıyaka Tramvay Çalışmaları kapsamında; 
Konak ve Karşıyaka tramvay güzergahları boyunca 42.2 km., depo sahalarına ise 3.8 km. ray döşendi.
Biri Karşıyaka Mavişehir bölgesinde, diğeri Konak Halkapınar bölgesinde olan depo sahalarında 2 adet Atölye-Yönetim Binası, 2 adet Destek Binası ve 2 adet Araç Yıkama Tesisi inşa edildi.
21 araç ve 19 durağın hizmet vereceği Konak Hattı’nda ikisi depo sahasında olmak üzere 8 adet trafo binası yapıldı.
Enerji temin ve haberleşme amaçlı olarak kullanılmak üzere yaklaşık 300 km kablo çekildi.
12.8 km.lik güzergah boyunca 803 adet katener direği dikildi.
Yayalar için yeni yollar oluşturuldu; aydınlatma, sinyalizasyon ve yaya geçidi imalatları gerçekleştirildi.
Yaklaşık 8 km. uzunluğunda yağmursuyu hattı yenilendi.
Kot farkı oluşan alanlarda yaklaşık 700 metre uzunluğunda istinat duvarı inşa edildi.
Yaklaşık 18 km uzunluğunda asfalt yenileme çalışması yapıldı.
Konak Tramvay hattındaki imalat çalışmaları nedeniyle sökülerek başka alanlara taşınan 731 adet ağaç ve ağaççık yerine, yine aynı güzergah üzerinde 1033 adet ağaç ve binlerce çalı  dikildi.
Konak hattında 21 santim derinlikte toplam 70 bin metrekare alana çim serildi. 
Mustafa Kemal Sahil Bulvarı'nda manolya, palmiye, tesbih, jakaranda, beyaz çiçekli ılgın, zeytin, batı çınarı ve gümüşi akasya ağaçlarıyla yeni ve rengarenk bir kentsel  peyzaj yaratıldı.