Kapat

Haberler

Buca Metrosu 18 aydır Ankara’dan onay bekliyor

Aa
10 Temmuz 2019 Çarşamba
İzmir'in öncelikli toplu ulaşım projesi Buca Metrosu’nun yatırım programına alınması için Cumhurbaşkanlığı’na üç kez resmi talepte bulunan İzmir Büyükşehir Belediyesi, Ankara'dan yanıt bekliyor.
 
Buca trafiğine nefes aldıracak Buca Metrosu'nun yatırım programına alınması için Cumhurbaşkanlığı’na üç kez resmi talepte bulunan İzmir Büyükşehir Belediyesi, iki yıla yakın bir zamandır Ankara'dan onay bekliyor. 28 Aralık 2017 tarihinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’nden onay alan proje, yatırım programına alınması için Kalkınma Bakanlığı’nın, yeni adıyla Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı’nın onayını bekliyor. Uluslararası krediyle gerçekleştirilecek yatırımlar için bakanlık onayı gerekli olduğundan, İzmir Büyükşehir Belediyesi Ankara’dan bu “olur” gelmeden ihaleye çıkamıyor. Projenin 2018 ve 2019 yılı yatırım programlarına alınması için 05 Aralık 2017, 18 Eylül 2018 ve 13 Mart 2019 tarihlerinde ilgili bakanlığa üç kez resmi başvuruda bulunduklarını hatırlatan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, “Bu projenin İzmir için önemine her fırsatta dikkat çekiyoruz. İzmirliler bu haklı talebimizin yerine getirilmesini bekliyor. Ankara’nın, İzmir’den gelen bu güçlü sese kulak vereceğine inanıyoruz. İsteğimiz sadece bir imza. Gerekli finansman kaynağını ise devlet bütçesinden tek kuruş talep etmeden, uluslararası kredi yoluyla çözeceğiz” diyor.
 
Onay süreci gecikti, maliyetler arttı
İzmir Büyükşehir Belediyesi, Buca Metrosu projesi için hazırlanan fizibilite raporunda hatalar olduğu yönündeki iddialara da yanıt verdi. İki yıl önceki döviz kuru ve enflasyon oranıyla hazırlanan bir projede, araç birim maliyeti ve ortalama bilet ücreti gibi değerlerin günümüz rakamlarıyla örtüşmemesinin gayet doğal olduğu belirtilen raporda açıklamada, “Projeler onaya sunulurken tespit edilen kur, 2018 yılı başında Strateji ve Bütçe Başkanlığı’nın revize istemiyle ‘1 ABD Doları 3,7335 TL’ olarak değiştirilmiş, 2019 Mart ayından yapılan üçüncü başvurumuzda ise ‘1 ABD Doları’nın 5,60 TL olarak baz alınması gerektiği’ belirtilmiştir. Onay sürecinin gecikmesi durumunda (ve günümüz ekonomik koşullarında) hattın maliyetinin sürekli artış göstereceği ortadadır” deniyor.  
 
Ortalama kilometre başına yapım maliyetini aşmıyor
İzmir Büyükşehir Belediyesi yetkilileri, kilometre başına yapım maliyeti ve günlük yolculuk öngörüsü konusunda hatalı rakamlar sunulduğu iddialarının da doğru olmadığını belirterek şu açıklamayı yaptı: “Projenin başlangıcında depolama sahası olarak belirlenen arazi için Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörlüğü'nden gerekli izin alınamayınca, zorunlu olarak ESHOT Adatepe Otobüs Garajı yakınında bir başka arazi bulunmuş, bu nedenle hattın uzunluğu 6 kilometre farkla 19,3 kilometreye çıkmıştır. Depo sahası projelerimiz dahil tüm hat ve istasyon projelerimiz, bu kapsamda revize edilerek Bakanlık onayına sunulmuştur. Toplam maliyetin 19,3 kilometreye bölünmesi ile ortaya çıkan tutarın, bugüne kadar yapılan metro inşaatlarının ortalama kilometre başına yapım maliyetini (45 milyon dolar) aşmadığı görülecektir. Buca Metro hattına ilişkin ‘günlük 319.404 yolculuk’ öngörümüz, İzmir Ulaşım Master Planı ve sahada yapmış olduğumuz çalışmalar sonucunda hazırlanan ulaşım etüt raporuna dayanmaktadır ve gerçekçidir.”
 
11 istasyon olacak
13,5 kilometre uzunluğunda ve 11 adet istasyondan oluşacak Buca Metrosu, Üçyol İstasyonu-Dokuz Eylül Üniversitesi Tınaztepe Kampüsü-Çamlıkule arasında hizmet verecek. Üçyol'dan başlayan ve 11 istasyondan oluşan hatta sırasıyla Zafertepe, Bozyaka, General Asım Gündüz, Şirinyer, Buca Belediyesi, Kasaplar, Hasanağa Bahçesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Koop ve Çamlıkule istasyonları yer alacak. Buca hattı, F. Altay-Bornova arasında çalışan ikinci aşama hattı ile Üçyol İstasyonu'nda, İZBAN hattı ile de Şirinyer İstasyonu'nda buluşacak. Bu hat üzerindeki tren setleri sürücüsüz hizmet verecek.
 
Derin tünel tekniği ile yapılacak
Buca Metrosu, TBM makinası kullanılarak derin tünel tekniği (TBM/NATM) ile yapılacak ve böylece tünel inşaatı sırasında oluşması muhtemel trafik, sosyal yaşam ve alt yapı sorunları en aza indirilmiş olacak. 
Projede toplamda 80 bin m2 kapalı alana sahip olacak şekilde projelendirilmiş Bakım Atölye ve Depo Binası da yapılacak. İki katlı olacak şekilde tasarlanan bu binada alt kat geceleme, üst kat ise araç bakım ve onarım katı olarak kullanılacak. Üst katta ayrıca idari ofisler ve personel kullanım alanları bulunacak.
 
Paylaş

Diğer Haberler

Tüm Haberleri Gör

Gülşah Durbay gözyaşları eşliğinde toprağa verildi

15 Aralık 2025 Pazartesi

Şehzadeler Belediye Başkanı Gülşah Durbay, Manisa Cumhuriyet Meydanı’nda kılınan cenaze namazının ardından gözyaşları eşliğinde Koldere Mezarlığı’nda toprağa verildi.

Detaya Git

Kamuoyunun bilgisine

15 Aralık 2025 Pazartesi

Milli Eğitim Bakanı Sayın Yusuf Tekin’in Türkiye Büyük Millet Meclisi’ndeki bütçe görüşmeleri sırasında bakanlığına yönelik bir takım eleştirileri yanıtlarken konuyu tamamen gerçek dışı bir beyana dayanarak İzmir’e bağlaması kendisi adına talihsiz bir durum olmuştur.

Detaya Git

Manisa’nın ilk kadın belediye başkanı Gülşah Durbay son yolculuğuna uğurlanıyor

15 Aralık 2025 Pazartesi

Tedavi gördüğü Manisa Şehir Hastanesi’nde hayatını kaybeden, Manisa’nın ilk kadın belediye başkanı Şehzadeler Belediye Başkanı Gülşah Durbay için belediye binası önünde tören düzenlendi.

Detaya Git

Başkan Tugay Dünya Türk Dili Ailesi Günü’nü öğrencilerle birlikte kutladı

15 Aralık 2025 Pazartesi

İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Cemil Tugay 15 Aralık Dünya Türk Dili Ailesi Günü kapsamında, Türk dili konuşan ülkelerin öğrencileri ile piknikte buluştu.

Detaya Git